Ankomst till det grekiska fastlandet.
Nästa morgon den 26 maj går vi ut genom den muddrade rännan och seglar i frisk bris till staden Patras, som är greklands tredje största stad. Även här visar det sig att marinan är stängd och vi hänvisas till stadskajen, där vi backar in med aktern. Nivåskillnaden är så stor att vi tar fram Evannas landgång och får den på plats efter lite krångel. Färskvattenpumpen lägger av och vi går till en marinshop och köper en ny. Det är tryckströmbrytaren på färskvattenpumpen som är den svaga länken. Plockar isär vattenpumpen och konstaterar att brytreläet har ärgat ihop och går ej att laga. Nu finns det två sötvattenpumpar ombord med trasiga tryckströmbrytare. Skall köpa nya tryckströmbrytare hos Erlansson när jag kommer hem. Vi betar 36 Euro för två nätter, då ingår vatten och el. Här träffar vi också på ett trevligt ungt amerikanskt par, Maggie och Sam fråm N.Y. som sålt sin bostad och köpt en 38 fot segelbåt på Cleopatra marina i Preveza. De skall segla i Egeiska havet någon månad och sedan ner till Kanarieöarna och i november segla från Las Palmas till Västindien.
Landgången på plats i Patras.
En fin dome i Patras
Sam och Maggie från New York.
Den 28 maj lämnar vi Patras och seglar vidare österut under bron Rion - Andirrion, där vi måste få tillstånd av bro myndigeten att passera under. Vi får besked att vi skall gå under den södra passagen, en bropelare på styrbord sida och tre bropelare på babord sida. Vi har mycket vind och loggar en gång 8,5 knop. Vind väst 12 - 16 m/s. Går in till ön Trizonia som har en liten hamn och en by med några tavernor. Vi äter på den taverna där krogägaren hjälpte oss att lägga till.
Bron Rion - Andirrion som går över Korintviken, segelfri höjd 50 m.
Hamnen i Trizonia
Vi åt på rest. Porto Trizonia
Kommentarer
Skicka en kommentar